Klik op de titels voor verdere toelichting en audio
2022a
gemengd koor SATB
Duur: ca. 5'tekst: Michiel Angenent
In opdracht van het Utrechts Kamerkoor o.l.v. Bauwien van der Meer, met financiële ondersteuning van de gemeente Utrecht.
Naar aanleiding van de viering Utrecht, 900 jaar Stadsrecht: Stad zonder muren.
2021
Renaissance instrumenten: tenor, altblokfluit in G, luit, harp & viola da gamba
Duur: 6'Tekst: Ester Naomi Perquin
Geschreven in opdracht van de Radboud Universiteit Nijmegen en Camerata Trajectina.
Op 5 juni 2021 in première gegaan in de Aegtenkapel, Amersfoort
2020
Bewerking voor renaissance instrumenten: tenor, altblokfluit in G, luit, harp, viola da gamba
Duur: ca. 13 min.Vijf liederen op teksten van Ingmar Heytze
I. Verzoeknummer
II. Winter
III. Aan de bruid
IV. Hoor eens ik haat je
V. Voor de liefste onbekende
2019
Koor SATB
Duur: 20' caTekst: John Donne
1. Thou hast made me (after Psalm 6)
2. I am a little world made cunningly (after Psalm 143)
3. Oh, to vex me (after Psalm 32)
4. Since she whom I loved (after Psalm 38)
5. As due by many titles I resign myself to thee (after Psalm 130)
6. Batter my heart (after Psalm 102)
7. Death, be not proud (after Psalm 150)
De compositie van Divine Meditations werd financieel mogelijk gemaakt door één van de koorzangers van het amateurkoor TIEN, geleid door Christiaan Winter, en in maart 2019 door dit ensemble uitgevoerd in de serie Couleur Vocale in de Waalse Kerk te Amsterdam.
2018c
Utrechts Requiem: In Paradisum (kamermuziekversie)
solisten SATB, klarinet, viool, cello, harp
Duur: 6' caKamermuziekversie van deel VIII: In Paradisum van het Utrechts Requiem 2018
Tekst: Herman van Tongerloo
2018b
Utrechts Requiem: In Paradisum
Koor SATB, klarinet, fagot, hoorn, strijkkwintet, harp, pauken
Duur: 6' caDeel VIII van het 'Utrechts Requiem 2018' voor het Koor NEON, Ensemble Insomnio
Tekst: Herman van Tongerloo / trad. Gregoriaans
2017d
Utrechts Requiem: Sanctus (kamermuziekversie)
4 solisten (SATB), klarinet, cello en harp
Duur: 5'35Kamermuzikale versie van Deel IV van het Utrechts Requiem 2017, voor solisten uit het Nederlands Kamerkoor en Ensemble Insomnio Tekst: Herman van Tongerloo / trad. Gregoriaans
2017c
Utrechts Requiem: Introïtus (kamermuziekversie)
4 solostemmen (SATB) met optionele percussie, klarinet, cello en harp
Duur: 6'30Kamermuzikale versie van Deel I van het Utrechts Requiem 2017, voor solisten uit het Nederlands Kamerkoor en Ensemble Insomnio Tekst: Herman van Tongerloo / trad. Gregoriaans
2017b
Koor SATB, klarinet, fagot, hoorn, strijkkwintet, harp, pauken met optionele kinderstemmen in sopraanligging
Duur: 5'35Deel I van het 'Utrechts Requiem 2017' voor het Nederlands Kamerkoor, Ensemble Insomnio en Zangschool Utrecht Tekst: Herman van Tongerloo / trad. Gregoriaans
2017a
Koor SATB, klarinet, fagot, hoorn, strijkkwintet, harp, pauken (en optionele kinderstemmen in sopraanligging)
Duur: 6'30Deel I van het 'Utrechts Requiem 2017' voor het Nederlands Kamerkoor, Ensemble Insomnio en Zangschool Utrecht Tekst: Herman van Tongerloo / trad. Gregoriaans
2016h
Vijf gedichten van Ingmar Heytze voor mezzo-sopraan, klarinet, viool, altviool en cello.
Duur: ca. 13'Geschreven voor het Arto Ensemble: Rosina Fabius (mezzo-sopraan), Nancy Braithwaite (klarinet, artistieke leiding), Amarins Wierdsma (viool), Prunella Pacey (altviool), Guus Fabius (cello) ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van de serie Kromme Rijn Concerten. De componist en het Arto Ensemble zijn dankbaar voor de financiële ondersteuning van deze compositie door het Elise Mathilde Fonds, het KF Hein Fonds en het Provinciaal Utrechts Genootschap voor Kunsten en Wetenschappen (PUG). Luisteren?
2014c
Voor lage mezzo-sopraan of alt, twee violen, altviool, cello, contrabas en percussie
Duur: 4'Geschreven voor Nora Fisher en Fuse. Première Concertgebouw Tracks 26 en 27 november 2014
2013b
mezzo-sopraan, saxofoon en marimba
Duur: 8'Geschreven voor Karin Strobos (mezzo-sopraan) en het duo Sax&Stix (Eva van Grinsven, saxofoon en Ramon Lormans, slagwerk)
Première: Grachtenfestival Amsterdam, 25 augustus 2013, Compagnietheater
Tekst: W.H. Auden
2011b
Mein Kind, wir waren Kinder, zwei Kinder klein und froh...
Lied voor (mezzo)sopraan, bariton en piano
Duur: 3'Tweestemmige zetting van een éénstemmig origineel.
Tekst: Heinrich (Harry) Heine
2010
Sopraan, klarinet en piano
Duur: 25'Verhalende liedcyclus in drie delen op drie gedichten 'Aus der Harzreise' (1824) van Heinrich Heine.
Voor het Trio Amare: Sabine Wüthrich (sopraan), Céleste Zewald (klarinet) en Daniel Kramer (piano).
Geschreven met financiële steun van het trio zelf.
tekst: Heinrich Heine
2009b
Mein Kind, wir waren Kinder, zwei Kinder klein und froh...
Lied voor (mezzo)sopraan en piano
Duur: 3'Voor Mascha, Thierry en de leden van Winfried
Tekst: Heinrich (Harry) Heine
2006d
Kamerkoor SATB
Duur: 8'Dit is een bewerking voor gemengd kamerkoor van The Lamb & The Tyger voor vrouwenkoor (1999b), oorspronkelijk geschreven voor Vrouwen Kleinkoor 'Orpheus' o.l.v. Albert Wissink, in opdracht van de Ned. Ver. van Mannenkoren.
tekst: William Blake
2004b
Sic accensa profatur (Dido’s Complaint)
Lied voor sopraan begeleid door viool en piano
Duur: 7'Voor prof. dr. Daan den Hengst, in opdracht van de Universiteit van Amsterdam.
Tekst: Vergilius
1999c
(dubbel) gemengd koor, kinderkoor en kamerorkest / strijkkwartet; delen bewerkt voor carillon, koperkwartet en slagwerk
Duur: 60'Voor het Monteverdi Kamerkoor, Kathedrale Jeugdkoor, Domkoor in opdracht van Cittá della Musica, première Utrecht, Jacobikerk
Tekst: Andries Govaart
1999b
Tweeluik voor vrouwenkoor of gemengd (jeugd)koor
Duur: 8'Voor Klein Vrouwenkoor Orpheus o.l.v. Albert Wissink, in opdracht van de Ned. Ver. van Mannenkoren.
tekst: William Blake
1998b
soli SSATB, blokfluit (ook gamba), cyther (ook slagwerk), slagwerk (ook gamba), 5 blazers (zinc, pommer, cornetto, 2 trombones) Delen: zie toelichting
Duur: 15'Uitgevoerd op de nationale viering van de Vrede van Munster 1998 in de Ridderzaal te Den Haag door Camerata Trajectina en Ensemble Oltremontano.. Geschreven in opdracht van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
tekst: anoniem 17e eeuw
1997
koor en orkest (ook reductie voor piano)
Duur: 15'Voor Toonkunstkoor Utrecht, o.l.v. Jos Vermunt, première Muziekcentrum Vredenburg Utrecht
Tekst: William Blake
1995c
koor SATB
Duur: 4'Voor het Nederlands Internationaal Koren Festival Arnhem 1995
Tekst: Middeleeuws anon. (Carmina Burana)
1995b
tweeluik voor (mezzo)sopraan en jazzorkest
Duur: 8'Première VPRO-Radio/IJsbreker, Amsterdam, door Hilversum Conservatorium Big Band o.l.v. Erik van Lier, zang: Christa Lips
Tekst: William Blake
1995a
koor SATB
Duur: 15'Voor Kerkkoor St. Caecilia, Houten, o.l.v. Evert Wachter, in opdracht van de Nederlandse Gregoriusvereniging.
Tekst: 5 Latijnse liturgische teksten.
1994b
Dag, Nacht! (Engelse versie: Bye Day, Bye Night)
kinderkoor en piano (of klein orkest)
Duur: 15'Voor Kinderkoor De Kickers, Première Purmerend, opdracht Educatieve Dienst van de Provincie Noord-Holland
Tekst: Mariëlle van Kilsdonk
1992d
Do not go gentle into that good night
mannenkoor 2-4st ad lib
Duur: 4’Voor het Canoldir Male Choir, premiere Wales, Presteigne Festival Tekst: Dylan Thomas
1992c
Mannenkoor
Duur: 9'Opdracht SNK/Fonds voor de Scheppende Toonkunst (met ‘Do not go gentle’) Tekst: Shakespeare
1985a
drie dansers, drie zangeressen, drie elektrische gitaristen, drie slagwerkers
Duur: 70'Opmaaktest: Vet en Cursief