essays

Hieronder in essay-vorm enkele gedachten over muziek en componeren. Sommige van de essays zijn gepubliceerd, in tijdschriften of andere openbare media.  Losse gedachten, vaak van persoonlijke aard, vind je als Mijmeringen.

 

Horen, zien en zwijgen

Maar dat is toch geen muziek! U hoort het soms gezegd worden over sommige ‘Nieuwe Muziek’ – al durft u het misschien zelf niet te zeggen. Soms klopt dit volgens mij wel degelijk. In dit essay leg ik uit waarom juist de ontwikkeling van de sonic arts weer hoorbaar maakt wat wel muziek is. Deze filosofische tekst gaat over de hoorspelfictie bij soniek, de transcendentie van toonhoogte en de diffuse intentionaliteit van muziek. Het is een iets aangepast hoofdstuk uit het boek Welke taal spreekt de muziek? Muziekfilosofische beschouwingen, onder redactie van Erik Heijerman en Albert van der Schoot (Damon, 2005). Kijk ook bij ‘Nieuws’ naar de week die de Internationale School voor Wijsbegeerte hier aan wijdde. meer


Boulez in the Fifties: method, Marteau, and Mallarmé’s multiple meanings

A short critical introduction (in English) to ideas that underlie Pierre Boulez’ post-serial methods and their obvious similarity to those of John Cage. I use this as a shortcut in my courses on New Music. meer


Classicisme en vooruitgangsdenken

Maison Erard
Maison Erard in Amsterdam, waar de beroemde negentiende-eeuwse vleugel wordt gerestaureerd

Een discussie in Maison Erard over geschiedenis en historische muziek als uitgangspunt voor de toekomst, met Thierry en Violet Baudet, Bas van Bommel en ondergetekende. meer

 

 

 

 

 

 

 


Klassiek-romantische esthetiek en nieuwe klassieke muziek.

Dit is een tekst over de gebroken traditie van de klassieke muziek, en hoe die te herstellen is. Het was een reactie op een hartekreet van John Borstlap van de componistengroep Amsterdam in het Tijdschrift voor Muziektheorie. John is één van de weinige overtuigde classicisten in het Nederlandse muzieklandschap. Hij schreef er een boek over, meteen in het Engels, want in Nederland wordt hij (bijna letterlijk) doodgezwegen. Mijn artikel is ook als PDF te openen/te downloaden. Maar luister vooral naar John’s muziek, alhier. meer


Na de avantgarde – over ‘Muziek van de twintigste eeuw’, dertig jaar na het boek van Ton de Leeuw

Waarschijnlijk had geen Nederlands boek groter invloed op het denken over nieuwe muziek, bij Nederlandse componisten, musici, muziekstudenten en liefhebbers van Nieuwe Muziek, dan Ton de Leeuw’s
Muziek van de Twintigste Eeuw. Een onderzoek naar haar elementen en structuur uit 1964. Het is uiteindelijk bovendien vertaald (ruim 20 jaar na z’n laatste druk), in het Zweeds, later in het Duits en uiteindelijk zelfs in het Engels, door de Amsterdam University Press en de University of Chicago Press. Na het als jonge componist gelezen en daarna als docent jarenlang gebruikt te hebben zei ik in dit artikel De Leeuw’s aanpak met enige weemoed vaarwel. Het artikel werd geschreven in 1996, lang vóór de Engelse vertaling van De Leeuw’s boek, en ook lang vóórdat bijvoorbeeld Richard Taruskin op grote schaal (in de, of liever zijn New Oxford History of Western Music) de dominantie van het avantgarde-denken ongedaan maakte. meer


Classicist in spijkerpak – Adlington over Louis Andriessen

Is het classisisme niet allang dood en begraven? Of wordt het beoefend onder verkeerde voorwendsels? Prangende vragen – vind ik. Vandaar dat ik met veel plezier het boek heb gelezen van Robert Adlington: Louis Andriessen: De Staat en er een bespreking over schreef in het Nederlands Tijdschrift voor Muziektheorie, Jaargang 10 no. 3 (november 2005), pp. 280 – 288. meer


Boudewijn Buckinx en Yves Knockaert: Muziek uit de voorbije eeuw

Deze bespreking van het mooie boek van Boudewijn Buckinx en Yves Knockaert verscheen eerder in het Tijdschrift voor Muziektheorie 6, no. 1 (2001). Over de ruggen van de auteurs probeer ik de lezer toe te roepen wat ik zelf vind van de meest verbreide hobby in kunstkringen dezer dagen: het postmodernisme. meer


Een interview: de blokfluit, de paperclip onder de instrumenten

Kadanza-coverMet blokfluitiste Stephanie Brandt praat ik over het componeren voor blokfluit, de samenwerking over amateurs en professionals, de ontwikkeling van de blokfluitmuziek, over mijn inspiratiebronnen en over tips voor mensen die mijn stukken graag spelen. Dat alles naar aanleiding van de cd Kadanza, met mijn blokfluitwerk van 1985 – 2015. meer