Utrechts Requiem: Introïtus (kamermuziekversie)

2017c

4 solostemmen (SATB) met optionele percussie, klarinet, cello en harp

6'30

Kamermuzikale versie van Deel I van het Utrechts Requiem 2017, voor solisten uit het Nederlands Kamerkoor en Ensemble Insomnio
Tekst: Herman van Tongerloo / trad. Gregoriaans

Een project van documentairemaakster Ellen Blom. Zes Utrechters van diverse achtergrond vertellen over leven en dood. Hun verhalen, tot tekst omgewerkt door Herman van Tongerloo, werd de delen van een nieuw Utrechts Requiem. Het gehele (orkestrale) documentaire-concert is te zien op NTR 2Doc.

Mijn Introïtus, het openingsdeel, is niet aan een persoon gebonden. Ik heb voor het eerste, snelle gedeelte in de orkestpartij gebruik gemaakt van de eerste Gregoriaanse antifoon uit de Romeinse begrafenisliturgie, Exsultabunt Domino ossia humilata en tot slot van de Introïtus van de Gregoriaanse missa pro defunctis, het Requiem aeternam dona eis Domine.