Utrechts Requiem: Introïtus

2017a

Koor SATB, klarinet, fagot, hoorn, strijkkwintet, harp, pauken (en optionele kinderstemmen in sopraanligging)

6'30

Deel I van het 'Utrechts Requiem 2017' voor het Nederlands Kamerkoor, Ensemble Insomnio en Zangschool Utrecht Tekst: Herman van Tongerloo / trad. Gregoriaans

Een project van documentairemaakster Ellen Blom. Zes Utrechters van diverse achtergrond vertellen over leven en dood. Hun verhalen, tot tekst omgewerkt door Herman van Tongerloo, werd de delen van een nieuw Utrechts Requiem. Het gehele documentaire-concert is te zien op NTR 2Doc.

Mijn Introïtus, het openingsdeel, is niet aan een persoon gebonden. Ik heb voor het eerste, snelle gedeelte in de orkestpartij gebruik gemaakt van de eerste Gregoriaanse antifoon uit de Romeinse begrafenisliturgie, Exsultabunt Domino ossia humilata en tot slot van de Introïtus van de Gregoriaanse missa pro defunctis, het Requiem aeternam dona eis Domine.

Utrechts Requiem 2017 – Introïtus – uitvoering 2017 door het Nederlands Kamerkoor & Ensemble Insomnio

Utregs Requiem 2019 – Introïtus – uitvoering 2019 door kamerkoor NEON & Ensemble Insomnio