Utrechts Requiem: Sanctus (kamermuziekversie)

2017d

4 solisten (SATB), klarinet, cello en harp

5'35

Kamermuzikale versie van Deel IV van het Utrechts Requiem 2017, voor solisten uit het Nederlands Kamerkoor en Ensemble Insomnio
Tekst: Herman van Tongerloo / trad. Gregoriaans

Een project van documentairemaakster Ellen Blom. Zes Utrechters van diverse achtergrond vertellen over leven en dood. Hun verhalen, tot tekst omgewerkt door Herman van Tongerloo, werd de delen van een nieuw Utrechts Requiem. Het gehele (orkestrale) documentaire-concert is te zien op NTR 2Doc.
Mijn Sanctus, het vierde deel, is gebaseerd op het verhaal van Wim Koevoet, die diep tot junk-status afdaalde en weer helemaal opklom tot de vaardige semi-professionele bassist die hij nu is.
De eerste episode had ik (toevallig) gebaseerd op bas-riffs, die door Wim in een persoonlijke intro gespeeld worden. Na de positieve omslag in zijn verhaal is onder het kinderkoor het gregoriaanse Sanctus te horen.