In Münster, op 25 juni en in Lengerich, op 26 juni, speelden Peter Holtslag (blokfluiten) en het Ruysdael Kwartet de Duitse première van mijn Songs of War & Peace in het openingsweekend van het Summerwinds Festival. Het programma bevatte naast mijn stuk Erwin Schulhoff’s Vijf stukken voor Strijkkwartet en Gordon Jacob’s Suite (altblokfluit en kwartet). Drie suite-achtige werken dus, alle met een historiserende inslag, wat zelden gebeurd, en (wat net zo zeldzaam is) met een hoofdrol voor de blokfluit naast het strijkkwartet.
Mijn Songs of War & Peace zijn gebaseerd op melodieën uit de periode van de Dertigjarige Oorlog, uit de landen die het het zwaarst te verduren hadden: de Duitse landen, de Nederlanden, en Bohemen, waar het allemaal begon in 1618 met de Defenestratie van Praag. De Duitse concerten waren des te passender omdat ze plaatsvonden in Münster, waar in 1648 de verschillende verdragen werden ondertekend die de oorlog afsloten (de Vrede van Westfalen), en in Lengerich, het oude stadje ten noorden van Münster dat prat gaat op het Lengericher Conclusum, een verdrag dat daar in 1645 werd ondertekend en waarin werd bepaald dat politieke organen uit alle standen aan de vredesbesprekingen zouden deelnemen (inclusief de steden, waarvan de meesten geen strijders maar slachtoffers waren).
Het concert in Münster, in het uitverkochte Erbdrostenhof, was beslist een daverend succes.
Groot was het enthousiasme waarmee publiek en organisatoren mijn stuk ontvingen, en het plezier waarmee Susanne Schulte, directeur van de GWK-Gesellschaft zur Förderung der Westfälischen Kulturarbeit het eerste exemplaar van de gedrukte partituur aan het publiek presenteerde was beslist aanstekelijk. Na twee jaar corona was het ook een groot genoegen om mijn uitgevers bij Edition Tre Fontane, Ronald Brox en Heida Vissing, die voor de uitgave zorgden, weer eens de hand te kunnen schudden, een mooie uitgave waarbij Heida tekende voor het artwork. We waren allemaal trots dat we de blokfluitwereld zo’n prachtige nieuwe aanwinst voor het repertoire van de blokfluit konden presenteren.
Bovendien was het fascinerend om te zien hoe overtuigend de combinatie van blokfluit en strijkkwartet in een avondvullend programma kan zijn. Dit niet in het minst met een solist als Peter, die in staat is tot de essentie van de muziek door te dringen en deze met grote dramatische kracht naar voren te brengen. Zijn vertolking van de Suite van Gordon Jacob is zeker de beste die ik ooit heb gehoord.
Het concert in de Gempthalle-Bistro op zondag was muzikaal gezien nog beter. De droge akoestiek bevorderde een fijne concentratie in het ensemble en veel van de details die in het ruime Erbdrostenhof verloren zouden zijn gegaan, waren duidelijk hoorbaar.
Het stuk wordt komende herfst opgenomen door de NDR in de serie Das Neue Werk, de opname door NPORadio 4 is hier te beluisteren.