Songs of War & Peace – première 17-18 oktober 2020

door het Ruysdael Kwartet en Peter Holtslag (blokfluiten)

Het was hard werken om Songs of War & Peace te maken. De liederen uit de Dertigjarige Oorlog te kiezen en muzikaal begrijpen, vooral de zo geheel andere Boheemse zangen. Mij een 17e-eeuws instrument voorstellen (de blokfluit), met de stijlen die daarbij horen, met een ensemble dat juist grotendeels wortelt in de Romantiek (het strijkkwartet). En praktisch gezien was daar natuurlijk de Covid-crisis, waardoor het Tsjechische Bennewitz Kwartet op het allerlaatst vervangen moest worden door het Ruysdael Kwartet. Dat weerde zich formidabel in de vier concerten die ondanks alles toch doorgingen en door NPO Radio4 werden opgenomen. Meesterfluitist Peter Holtslag neemt dit door hem opgedragen werk volgend seizoen mee naar Duitsland, waar hij in de ElbPhil de Duitse première gaat  spelen. Ik ben meer dan tevreden over het stuk. Beluister het hier zoals het op de première klonk.

>>

Bennewitz Doelen

 The Bennewitz Kwartet & Harry-Imre Dijkstra played 15 januari 2019 my Super Suite in De Doelen chamber music series to great acclaim.

Utrechts Requiem 2017

De vijf hoofdpersonen uit Requiem 2017. De moordenares blijft onzichtbaar…

Zes Utrechtse levensverhalen vormen een nieuw Requiem onder het motto Waarheen leidt de weg? .
Documentairemaker Ellen Blom, Stut Theater, Insomnio, Zangschool Utrecht en het Nederlands Kamerkoor brengen bijzondere verhalen van zes bewoners van Utrechtse buurten tot klinken in TivoliVredenburg op muziek van Joost Kleppe, Gábor Tarján en Anke Brouwer en mijzelf.
Zes levensverhalen van mensen die terugkijken op de ingrijpende dingen die ze meemaakten.

>>

‘Super’ Suite World Première at Wonderfeel Festival

After the exciting private first performance at the wonderful historical estate of Els van Liebergen, recorded here, the Bennewitz Quartet finally took the work literally out into the open at the Wonderfeel Festival, one of the most innovative and most widely oriented (and best visited) classical music festivals in the Netherlands. Programmed at the Central Stage, the quartet drew a large crowd. When the rain suddenly started to pour down, the audience was invited onto the stage and in the second half of the concert all intimately huddled around the musicians, adding to the directness and intimacy that is such a hallmark of the Bennewitzes’ playing style.

>>