Zomer 2014

Zomer 2014 Twee musici die ik bewonder, violiste Rosanne Philippens en celliste Mascha van Nieuwkerk, presenteerden deze zomer op NPOradio 4 nieuwe stukken van mij die ik speciaal voor ze schreef.

Voor celliste Mascha van Nieuwkerk schreef ik de Twee lyrische dansen voor cello en piano. De Pavane en de Volta uit de Dance Capriccios voor viool en piano werden door haar toedoen een nieuw stuk, toegesneden op de klank en de ligging van de cello. In Kunststof op NPO Radio4 werd ze daarover geinterviewd door Mieke van der Weij en legt daar uit wat het Van Nieuwkerk-achtige is aan deze muziek. Hier na te luisteren.

Met pianist Thomas Beijer speelde ze de Pavane al op het Conservatorium van Amsterdam [(zie hier)](/nieuws/125/). Met Yuri van Nieuwkerk gaf ze de [première in Amsterdam](/nieuws/137/) en speelt ze ook deze live-opname, gemaakt in het Frits Philips Muziekcentrum in Eindhoven.

De jonge stervioliste Rosanne Philippens behaalde de eerste prijs in het Internationale Viool Comcours Freiburg. Voor de 2e ronde schreef ik voor haar, en met haar adviezen, een Zarabanda voor viool solo. Op Radio4 praat ze er over met Hans Haffmans (Deel 2 6’25”).