Sonate ‘Deep River’: première nadert –

Ine_en_Willem_Wander_tekenen_contract.jpgjanuari 2013 – Het bestaat: een klassieke kamermuziekserie die zelf vraagt om nieuwe muziek! …En daarvoor geld bijeenbrengt! Kortgeleden tekende ik een contract met de Stichting Slotconcerten Zeist waarin we de opdracht vastlegden voor een nieuwe vioolsonate, ‘Deep River’, die op 24 maart in première zal gaan door het Duo Philippens en Van Nieuwkerk

Langzaam, maar zeker, komt de nieuwe vioolsonate tot stand voor Duo Philippens en Van Nieuwkerk. Het derde deel, een Scherzo, speelden ze begin dit seizoen in Festival Kamerklanken in Den Bosch. Onlangs speelden ze dat Scherzo en het tweede deel, een Adagio, voor een zeer enthousiaste gehoor in één van de Kasteelconcerten die pianist Jan Wijn programmeert voor de Baarnse Muziekkring. En nu nadert het moment dat het hele stuk gaat klinken in de Slotconcerten van Zeist… Zondag 24 maart, 14.30 is het zover.

Slotconcerten-programma 2012-13Het wordt een bijzondere première, want de Stichting Slotconcerten Zeist is zelfs opdrachtgever van dit stuk. De stichting verschafte zelf een deel van het geld en haalde tevens de Gemeente Zeist en de Van Veenendaal-Bot Stichting over ook een aandeel te leveren. Het idee hiervoor kwam van Ine van’t Grunewold (programmeur en secretaris van de Stichting) en Ton Wachter (programmeur), die gecharmeerd waren van eerder werk van mij, zoals het pianotrio voor het Atlantic Trio, dat enkele seizoenen terug een eerste uitvoering kreeg in de Willem Pijperzaal van Theater Figi in Zeist.

Ine_van't_Grunewold_&_Willem_Wander Ton_Wachter_&_Willem_Wander De bezegeling van de opdracht voor dit stuk vond onlangs plaats toen Ine, Ton en ik het contract tekenden. Ik weet niet of er veel kamermuziekseries de wil en de durf hebben om nieuwe muziek te bestellen. Er is natuurlijk al zoveel prachtige klassieke muziek (Ine had bijvoorbeeld Ravel op de vleugel staan). Maar al die prachtige muziek was ooit nieuw, was waarschijnlijk in opdracht geschreven en gaf ooit bij de eerste uitvoering ook die ongelooflijke spanning: wat zal dit worden….en gaf, hopelijk ook nu weer, de blijde herkenning van nieuwe schoonheid.
Dat ogenblik, waar elke kunstliefhebber voor leeft, is in muziek extra spannend omdat het levende musici zijn die dat moment tot stand moeten brengen.

In dit geval zijn het musici die ik dit stuk volkomen vertrouw omdat het hun vrijwel op het lijf is geschreven: het Duo Philippens en Van Nieuwkerk. Ze spelen deze première juist in een tijd die voor hen turbulent is, want ze hebben dan net hun eerste cd gepresenteerd en zitten dan midden in de Dutch Classical Talent tournee, waarvan de finale plaatsvind in april.