pianokwintet Tandernaken

2 violen, altviool, cello en piano

Première: Zuoz, Zwitserland 2002
In opdracht van Margess International of Switzerland

Het Pianokwintet dateert uit begin 2002 en werd geschreven voor de kamermuziekcursus Margess International of Switzerland, in opdracht van de artistiek leidster van die cursus, celliste Nancy Chumachenco.
Het stuk heeft twee delen. Het eerste heet T’Andernaken op den Rijn, naar de bekende melodie uit het Antwerps Liedboek, die na enige tijd opduikt in de altviool en zich dan met andere thema’s van het stuk vermengt. Het tweede deel, Mesticcio (Arie e Danze), is een ‘smeltkroes-muziek’, waarin religieuze zang zich mengt met dansritmen. Een melancholieke pianomelodie vormt er de omlijsting voor een Gregoriaanse melodie uit Sankt Gallen, en voor Sweelinck’s Ich fuer mich ueber Rheine — omdat het de Rijn is die, via Echternach (Andernaken) en de Bodensee (Sankt Gallen), Nederland en Zwitserland met elkaar verbindt.

De première vond plaats op 8 augustus 2002 in het Engadin, in Zuoz, door de vijf jonge musici (tussen de 15 en 19 jaar) die ook op de opname te horen zijn: Merel Junge en Rosanne Philippens, viool, Mei-Ing Nieuwland, altviool, Genéviève Verhage, cello, en Yuri van Nieuwkerk, piano. Ze speelden het werk inmiddels op velerlei concerten, op de Concertzender en Vara radio, en behaalden er mooie prijzen mee op het Prinses Christina Concours en het Internationale Concours voor kamermuziek Charles Hennen.

Een wel heel prachtige uitvoering was die in Maison Erard in de zomer van 2008, toen ik te gast was in de Winfried Salon. Rosanne Philippens en Nadia Frissen, viool, Hannah Strijbos, altviool, Mascha van Nieuwkerk, cello gaven met Yuri van Nieuwkerk aan een Erard piano een uitvoering die mij ervan doordrong dat de Erard, dit ‘oude’ instrument, eigenlijk beter geschikt is voor mijn muziek dan de hedendaagse vleugel. De articulatie is rijker, de registerverschillen sprekender, en toch mengt het geluid veel beter met de strijkers. Ik zie uit naar meer van zulke uitvoeringen.

T’Andernaken op den Rijn

Mesticcio (Arie e Danze)