‘Deep River’ sonate: prachtvolle première in maart, deze zomer ook opgenomen op cd.

maart/augustus 2013 – Iedereen die op 24 maart in Slot Zeist aanwezig was raakte diep onder de indruk van de wonderschone en intense uitvoering die Rosanne Philippens en Yuri van Nieuwkerk gaven aan mijn sonate voor viool en piano, bijgenaamd ‘Deep River’. Titellijst-Sonate-CD

Ze hebben ‘Deep River’ nu ook opgenomen op een prachtige kleine cd samen met het opzwepende Motion Games van Thomas Beijer. De stukken zorgen samen voor een dramatisch luisteravontuur.

Iedereen die op 24 maart in Slot Zeist aanwezig was raakte diep onder de indruk van de prachtige intense uitvoering die Rosanne Philippens en Yuri van Nieuwkerk gaven aan mijn sonate voor viool en piano, bijgenaamd ‘Deep River’, in een wonderschoon en intens opgebouwd concert waarin ze ook het opzwepende Motion Games speelden van jonge componist Thomas Beijer.

Ton_Ine_Joke_Willem-WanderIkzelf was heel gelukkig met hun spel, met onze samenwerking, en met de sfeer op het concert dat bovendien zeer professioneel was georganiseerd door de vrijwilligers van de Zeister Slotconcerten. Omdat de Stichting Slotconcerten en de Gemeente Zeist ook hadden bijgedragen aan de opdracht overhandigde ik de eerste exemplaren van mijn partituur aan Joke Leenders, wethouder van Cultuur, en natuurlijk aan de twee mensen die met verve de hele reeks gebeurtenissen in gang hadden gezet die leidden tot deze première: Ine van’t Grunewolt en Ton Wachter. Zij spraken op hun beurt vriendelijke woorden en op de foto ziet u duidelijk dat hun vele loftuitingen mij nogal zwaar op de schouders rustten.

Yuri en Rosanne verzamelden door crowdfunding geld voor de opname van dat andere prachtige stuk dat voor hen is geschreven, Thomas Beijer’s Motion Games, onderdeel van hun programma voor de Dutch Classical Talent 2013 concerten. Op de cd die hieruit voorkwam staan nu beide stukken die in die hectische periode voor hen gemaakt zijn, mijn ‘Deep River’ sonate en Thomas’ Motion Games.

Titelblad-Sonate-CD

De cd is opmerkelijk in meerdere opzichten.
Allereerst natuurlijk door het spel, vol overgave en met een muzikaal élan dat altijd wortelt in een scherp persoonlijk inzicht in de muziek.
Zonder opzet en ondanks de grote verschillen tussen Thomas en mij in stijl, werkwijze en muzikale achtergrond is er bovendien een vreemde eenheid te horen.
Allebei schrijven we met een diep gevoel voor, en grote kennis van, de piano (ikzelf als amateur, Thomas als indrukwekkend virtuoze concertpianist). Yuri geniet hoorbaar van partijen die overduidelijk heel goed gemaakt zijn voor zijn instrument.
Allebei houden we (op onze eigen manier) van ritme, en op dat lichamelijke aspect van onze muzieken storten Rosanne en Yuri zich met alle kracht van hun klinkende persoonlijkheid. Het gevolg is dat hun uitvoering gloeiende passie ademt zonder ooit geforceerd of alleen aggressief te klinken.
Heel opvallend is dat we allebei op natuurlijke wijze idiomen uit jazz en populaire muziek gebruiken. Bij mij lijkt het soms ‘Cold Play meets Beethoven’ (ik dank die suggestie aan Rosanne want ik had Cold Play nog nooit gehoord), bij Thomas wordt Oscar Peterson belaagd door de geest van Strawinsky en ontmoet Keith Jarret Morton Feldman.

Maar wat mij het meest trof toen ik beide stukken achter elkaar hoorde was dat de cd de luisteraar voert langs steeds grotere stemmingswisselingen die zich opstapelen en tot een schijnbaar rustig einde worden gebracht waarin toch nog alles wat eerder klonk doorzingt.

Rosanne_Yuri_Thomas_Willem-WanderOndanks onze (duidelijk zichtbare) leeftijdsverschillen is het resultaat een dramatisch geheel.

Wie belangstelling heeft voor de cd: neem alstublieft contact met mij op.

De foto’s op de cd-cover zijn gemaakt door Iris Koppe.