Bergidylle-deel in een kasteel, door Trio Amare

Kasteel Geldrop.jpgnovember 2009 – Een kleine première door Trio Amare in Kasteel Geldrop: mijn zetting van Heine’s Bergidylle

Ik ben net de laatste hand aan het leggen aan de Bergidylle op teksten van Heine, en daarom was het niet alleen spannend maar ook heel leerzaam om het eerste deel van dat werk al te mogen horen. Trio Amare speelde het in de kamermuziekserie van het Strabrecht Theater in Kasteel Geldrop, een toepasselijk idyllische lokatie waar in een heuse 18e-eeuwse salon een zeer veel- (en grijs)koppig publiek was samengestroomd om te luisteren naar Beethoven (die ook mooi concertarias kon schrijven), Schubert, Mendelssohn en Greaves. Tot hun kennelijke opluchting, en tot sommiger verrukking, bleek de enig nog levende componist, dat was ik dus, niet geheel te misstaan in dit programma en was hij nog aanwezig ook. En dat weer tot zijn eigen verrukking, want o, wat kun je je verkijken op balans en textuur, zelfs (of juist?) in zo’n kleine bezetting van sopraan, klarinet en piano. Amare met Coen en WWvNEn op theatraal effect – maar Sabine Wuethrich maakte zelfs deze eerste keer al de indruk dat dit stuk in maliziös-sentimentale stijl (aldus Heine over zijn tekst) haar op het lijf geschreven is. Helaas kon klarinettiste Celeste Zewald er niet bij zijn, maar ze werd vervangen door een andere geweldige speler, Coen Stuit.
Ik kijk uit naar de première van het hele stuk in februari 2010.