Willem Wander van Nieuwkerk componist

nederlands · english

Tekstalle teksten

Essays & artikelen

Soms eerder gepubliceerd, soms speciaal geschreven voor deze site.

Persoonlijke notities

Teksten die ik schreef voor mijzelf, voor musici en voor luisteraars.

Terug naar tekstenoverzichtLaatste update: 17-11-2015

Tekst > Alle teksten

Classicisme en vooruitgangsdenken

Maison Erard Een discussie in Maison Erard over geschiedenis en historische muziek als uitgangspunt voor de toekomst.    lees verder / reageer

Boulez in the Fifties: method, Marteau, and Mallarmé’s multiple meanings

A short critical introduction to ideas that underlie Pierre Boulez’ post-serial methods.    lees verder / reageer

Horen, zien en zwijgen

Maar dat is toch geen muziek! Inderdaad.Cover Juist de ontwikkeling van de sonic arts maakt volgens mij weer hoorbaar wat wel muziek is. Deze tekst gaat over de hoorspelfictie bij soniek, de transcendentie van toonhoogte en de diffuse intentionaliteit van muziek. Het is een iets aangepast hoofdstuk uit het boek Welke taal spreekt de muziek? Muziekfilosofische beschouwingen, onder redactie van Erik Heijerman en Albert van der Schoot (Damon, 2005). Kijk ook bij Nieuws naar de week die de Internationale School voor Wijsbegeerte hier aan wijdde.    lees verder / reageer

Klassiek-romantische esthetiek en nieuwe klassieke muziek.

Aristotle and Plato discuss music Dit is een tekst over de gebroken traditie van de klassieke muziek, en hoe die te herstellen is. Het was een reactie op een hartekreet van John Borstlap van de componistengroep Amsterdam in het Tijdschrift voor Muziektheorie. John is één van de weinige overtuigde classicisten in het Nederlandse muzieklandschap. Hij schreef er een boek over, meteen in het Engels, want in Nederland wordt hij (bijna letterlijk) doodgezwegen. Mijn artikel is ook als PDF te openen/te downloaden. Maar luister vooral naar John’s muziek, alhier.    lees verder / reageer

Na de avantgarde - over ‘Muziek van de twintigste eeuw’, dertig jaar na het boek van Ton de Leeuw

Waarschijnlijk had geen Nederlands boek groter invloed op het denken over nieuwe muziek, bij Nederlandse componisten, Ton De Leeuw: Muziek van de Twintigste Eeuw musici, muziekstudenten en liefhebbers van Nieuwe Muziek, dan Ton de Leeuw’s Muziek van de Twintigste Eeuw. Een onderzoek naar haar elementen en structuur uit 1964. Het is uiteindelijk bovendien vertaald (ruim 20 jaar na z’n laatste druk), in het Zweeds, later in het Duits en uiteindelijk zelfs in het Engels, door de Amsterdam University Press en de University of Chicago Press. Na het als jonge componist gelezen en daarna als docent jarenlang gebruikt te hebben zei ik in dit artikel De Leeuw’s aanpak met enige weemoed vaarwel. Het artikel werd geschreven in 1996, lang vóór de Engelse vertaling van De Leeuw’s boek, en ook lang vóórdat bijvoorbeeld Richard Taruskin op grote schaal (in de, of liever zijn New Oxford History of Western Music) de dominantie van het avantgarde-denken ongedaan maakte.    lees verder / reageer

Classicist in spijkerpak - Adlington over Louis Andriessen

Is het classisisme niet allang dood en begraven? Of wordt het beoefend onder verkeerde voorwendsels? Prangende vragen - vind ik. Vandaar dat ik met veel plezier het boek heb gelezen van Robert Adlington: Louis Andriessen: De Staat en er een bespreking over schreef in het Nederlands Tijdschrift voor Muziektheorie, Jaargang 10 no. 3 (november 2005), pp. 280 - 288.    lees verder / reageer

Boudewijn Buckinx en Yves Knockaert: Muziek uit de voorbije eeuw

Deze bespreking van het mooie boek van Boudewijn Buckinx en Yves Knockaert verscheen eerder in het Tijdschrift voor Muziektheorie 6, no. 1 (2001). Over de ruggen van de auteurs probeer ik de lezer toe te roepen wat ik zelf vind van de meest verbreide hobby in kunstkringen dezer dagen: het postmodernisme.    lees verder / reageer